Met HalloKlock slaat Ronald de Vos de brug tussen ondernemers en consumenten in Krimpen aan den IJssel en Krimpen aan de Lek, Lekkerkerk, Ouderkerk, Capelle en Kralingseveer. Op de Algerabrug tussen Capelle en de Krimpenaard vertelt de sympathieke Krimpenaar ons zijn verhaal.

Gefeliciteerd met de eerste HalloKlock! Hoe ben jij terechtgekomen in het uitgeversvak?
“Ik heb na mijn HBO-opleiding Financieel Management jarenlang in de financiële sector gewerkt. In 2010 besloot ik voor mezelf te beginnen. Met Tripplead bood ik financiële en administratieve dienstverlening aan. Als starter merkte ik hoe moeilijk het is om klanten te werven. Je moet in naamsbekendheid investeren, maar hoe doe je dat? Ik zag dat ook andere kleine bedrijven hiermee worstelden. Op die manier is HalloKrimpen ontstaan, een magazine voor consumenten en ondernemers in mijn woonplaats Krimpen aan den IJssel.”

Tripplead – Hallo Klock © Petra Muilenburg Fotografie

Het begin van een Hallo-reeks…
“Aanvankelijk gaf ik HalloKrimpen alleen uit in digitaal formaat. Het liep echter niet storm met de advertentieverkoop. Veel ondernemers gaven aan dat ze liever in een gedrukt magazine wilden adverteren. Daarom heb ik de overstap van het web naar papier gemaakt. Ik heb 12.000 folders laten drukken om HalloKrimpen aan te kondigen en potentiële adverteerders te trekken. Die heb ik zelf in drie weken tijd bezorgd. Een flinke klus! We hebben HalloKrimpen ruim vier jaar uitgegeven. Het magazine verscheen vier keer per jaar. Omdat ook Capelse ondernemers de formule interessant vonden, lanceerden we drie jaar geleden voor Capelle het zustermagazine HalloCapelle.”

Wat is het geheim van het Hallo-concept?
“Ondernemers willen graag hun verhaal kwijt. Wij vertellen dit in correct Nederlands, op een prettige en leesbare manier. Het maakt niet uit hoe technisch je product of dienstverlening is – wij maken het breed toegankelijk. We bereiken hiermee heel wat lezers, en daar gaat het om. Als mensen geboeid worden door een verhaal, worden ze nieuwsgierig naar het bedrijf dat erachter zit.”

HalloKrimpen en HalloCapelle worden nu opgevolgd door HalloKlock. Vanwaar deze keuze?
“Het stopzetten van aparte magazines voor Krimpen en Capelle is ingegeven vanuit de servicegedachte. Als uitgever denk ik mee over de kosten en baten van mijn adverteerders. HalloKlock heeft een groter verschijningsgebied dan zijn voorgangers. De krant wordt als enige in deze regio gratis verspreid in Capelle en een flink deel van de Krimpenerwaard. Onze oplage bedraagt 52.000 exemplaren. Doordat we negen keer per jaar verschijnen, kunnen adverteerders inspelen op de actualiteit rond bijvoorbeeld uitverkoop en personeelswerving. Ze bereiken regelmatig een grote doelgroep op een manier die bij hun past: we hebben een ruime keuze uit advertentie- en advertorial-formaten. Overigens verschijnen HalloKrimpen en HalloCapelle niet meer in gedrukte vorm, maar de Facebookpagina’s blijven bestaan. Interessante posts op deze pagina’s verspreiden we graag verder.”

Is HalloKlock nou een magazine of een krant?
“Misschien wel een combinatie van beide. We kiezen voor het populaire tabloidformaat en duurzaam, houtvrij papier dat tóch stevig aanvoelt. Door de nietjes valt het blad tijdens het lezen niet uit elkaar. Qua vormgeving gaan we voor een rustige bladspiegel, verschillende tekstformaten en fraaie foto’s. Dit alles om het leesplezier zo groot mogelijk te maken.”

En dat doe je uiteraard niet alleen…
“Ik zou niet eens in m’n eentje een krant kunnen maken! Ik doe het samen met professionele en bevlogen vormgevers, fotografen en schrijvers. Ons team is de afgelopen jaren verder gegroeid. Ik ben trots op wat we samen tot stand hebben gebracht en nog tot stand zullen brengen.”

Wat betekent HalloKlock voor jou als mens en ondernemer?
“Het is een mijlpaal. Ik heb zelf ervaren hoe moeilijk de stap van een loondienstverband naar ondernemerschap kan zijn. Na negen jaar ondernemerschap ben ik blij te kunnen rondkomen van mijn grote passie: mensen ontmoeten en netwerken. In Capelle en de Krimpenerwaard zitten ontzettend veel getalenteerde ondernemers. Van zzp’ers tot internationals – ik kom ze regelmatig tegen op netwerkbijeenkomsten. Ik ben onder meer ambassadeur van Business Plaza in deze regio. Ik vind het fijn me te begeven tussen ondernemers die willen groeien, op persoonlijk en op zakelijk vlak. Als ik kan bijdragen aan deze groeiambitie, dan doe ik dat graag. Zowel in de Krimpenerwaard als in Capelle.”